Odlar Diyarı Azerbaycan: Giriş

15-22 Mayıs 2023 tarihleri arasında Azerbaycan gezisi yaptık.

Azerbaycanlı doktor arkadaşım elinde iki düğün davetiyesi ile hastanedeki odama girdi. Bir tanesi Azerbaycan’da Mayıs ayında yapılacak olan düğünün davetiyesi, bir diğeri ise Türkiye’de daha ileri tarihte yapılacak olan düğünün davetiyesi. Yani hem kız tarafını ve hem de erkek tarafını mutlu edecek iki ayrı düğün yapılacak. Arkadaşım “Biliyorum Azerbaycan’a gelemezsiniz ama Kırşehir’e düğünümüze bekleriz” dedi. Hiç düşünmeden Azerbaycan davetiyesini kendimde tutup, Kırşehir düğün davetiyesini kendisine iade ettim. Heyecanla “Mayısta Azerbaycan’dayız. Düğünün de bahanemiz olsun! Nereleri gezmemizi tavsiye edersin? Bize kaç gezi günü lazım?” deyiverdim. O günden sonra, gezilecek ülkeler sıralamamızda üstlerde olmayan Azerbaycan gezi programımızı sevgili doktor arkadaşım Lale Soltanova‘nın da yardımı ile yapmaya başladık. Son halini verdiğimiz programa göre de 15-22 Mayıs 2023 tarihleri arasında Azerbaycan gezisi yaptık.

Azerbaycan petrol ve doğal gaz kaynakları nedeniyle, kendisine “Odlar DiyarıAteş ülkesi” unvanını veren, yanan taş ve toprağı, çamur volkanları, Karadeniz coğrafyasını andıran yeşil ormanları ile muhteşem bir doğaya sahip.

Bu topraklar çok eski zamanlardan beri insanlara yurt olmuş. 40000 yıl öncesi erken insanların yaptığı ve başka hiç bir yerde görmediğim kadar çok petrogliflere ev sahipliği yapan Gobustan Ulusal Parkını görmek için bile Azerbaycan’ı ziyaret etmek lazım.

Çok sayıda kadim uygarlık Kafkasların bu topraklarında yerleşmişler, ateş tapınakları, kaleler, kümbetler, saraylar inşa etmişler. Azerbaycan, yakın tarihinin ise ayrıca incelenmesi gereken bir ülke.

Modern Azerbaycan’ın başkenti Bakü ise gördüğüm en güzel şehirlerden birisi oldu. Kükreyen alev imajı verilmiş gökdelenleri ve gördüğüm en estetik yüksek binaları yanında, korunmuş eski şehri, düzenli, geniş, tertemiz caddeleri, her adım başı parkları, zengin müzeleri ile Bakü ayrıca övgüleri hak eden bir şehir.

Azerbaycan gezimizde bana ilginç gelen bir başka gözlemim ise Azeri halkı. Kardeş, tek millet dediğimiz bu ülke insanı üzerinde Sovyet Sosyalist Cumhuriyetlerinden birisi olarak uzun yıllar yaşanmışlığın izlerini hissediyorsunuz.

Gezimizi 7 gün ile sınırlandırmak zorunda kaldık. Gence tarafına gidemedik. İstanbul Bakü uçuşunu Anadolu Jet ile yaptık. İstanbul Sabiha Gökçen’den kalkan uçak saat 03:55 de Bakü‘ye, Haydar Aliyev Uluslararası Havalananına iniş yapıyor. Bu demektir ki havalanında vakit geçirmeden otelinize gitseniz yeteri kadar dinlenme zamanınız olacak. Bu da size bir tam gezi günü sağlıyor.

Biz ilk varış günümüzde Bakü çevresi ve Gobustan Ulusal Parkı ziyaretlerini gerçekleştirdik. Öğle sonramız Bakü şehrine oryantasyon ile geçti. İkinci günde kiraladığımız araba ile Quba, Qusar gezileri yaparak Bakü’ye geri döndük. Araba kiralamayı öncesinden yazışarak Bakü’deki Aznur araç kiralama şirketinden yaptık. Booking.com’a göre daha ucuza geldi. Azerbaycan araba kullanmak için uygun bir ülke. Büyük şehirlerinde yollar gayet güzel ve geniş. Kırsalı bölünmüş yollara sahip olmamasına rağmen, yolları genelde güzel. Ancak ışıklara ve nereden çıktığı belli olmayan polislere dikkat etmek gerekiyor. Azeri trafik polisi ceza kesmek için biraz fazla kusur yaratıyor. Çorba parasına cezadan kurtulmak burada da geçerli. Azerbaycan trafik polisinden “tek milletim, kardeşim, Türküm ve turistim” gibi sözlerle kurtulmak mümkün değil.

Üçüncü gün Bakü’den hareketle Şamakhi, Lahic, Nohur Gölü ve Qebele gezilerimizi yaptık. Konaklamayı Qebele yakınlarında gerçekleştirdik. Dördüncü gün Qebele’den hareketle Şeki’ye gittik ve konaklamayı orada yaptık. Şeki önemli bir kent ve bir tam gezi gününü kesinlikle hak ediyor.

Ertesi güne de biraz Şeki gezisi sarkıttık. Beşinci gün düğüne yetişmek için Şeki’den Bakü’ye doğru yola düştük. Bakü’ye vardığımızda Bakü şehir gezimizin bir kısmını gerçekleştirdik. Ertesi gün ise kalan Bakü gezimiz sonrası düğüne katılıp aynı gece 05:35’de İstanbul’a doğru yurda döndük.

Azerbaycan’da düğüne şahit olmak ise başlı başına bir kültürel faaliyeti izlemek gibi. Bizim ülkede bu tür bir düğüne pek şahit olmadım diyebilirim. Bu düğünü yeri gelince paylaşacağım.

Azerbaycan gezi yazımı yazmada 3 ay gecikme yaşadım. Bu benim gezi sonrasında pek yaptığım bir olay değil. Bunun nedeninin Azerbaycan ziyareti öncesi kafamdaki Azerbaycan imajı ile orada gördüğüm Azerbaycan arasında bir şeylerin örtüşmemesi olduğunu düşünüyorum. Azerbaycan’ı, Azeri halkın 70 yıllık Rusya hegemonyası altında yaşamışlığını ve sonrasında tek adam rejimi ile yönetilmenin etkilerini iyi analiz ederek gezmeniz gerekir. Azerbaycan’da birebir Türkiye ve Türkiye halkı ararsanız hayal kırıklığı yaşarsınız.

Sonuç olarak söyleyeceğim Azerbaycan bir gezgin için güzel ve gezilesi bir ülke. Azerbaycan geziniz sonrasında değişik duygularla ülkeye döneceğinize eminim.

Haydi buyurun bakalım Azerbaycan Gezi yazma…