ChatGPT'ye bir insan olsaydı nasıl görünürdü diye sordum ve bu görseli üretti

Hem şaşırdım hem şaşırmadım..

ChatGPT'ye bir insan olsaydı nasıl görünürdü diye sordum ve bu görseli üretti

Belki de asıl sorun son icadımız olabilir diye gerildiğimiz dijital sistemlerin bizi nasıl gördüğü ya da görmezden geldiği değil kendilerini nasıl gördükleridir diye düşündüm bir an. Bir önceki paylaşımımda ChatGPT'nin beni ısrarla erkek olarak tasarlamayı tercih ettiğini, ürettiği görsellerle ortaya koymuştum. Belli alanları erkeklere özgülemenin bir sonucu bu. Uzun süredir mevzuattaki cinsiyetçi ifadeleri kafaya takmış biri olarak sistemleri degil insan ürünü verilerin kalitesizligini sorgulamak gerektiğinin de farkındayım. .. Ticaret yapana iş adamı diyen köklü bir ticari uygulamamız var.. Kanunlar da olabildiğince cinsiyetçi zaten. Uygulamada ne kadar kadınların yönetim kurullarında neden bir koltuğu hakkettiği üzerinde tartışıp duralım bazı alışkanlıklar kolay değişmiyor...
ChatGPT'ye bir insan olsaydı nasıl görünürdü diye sordum ve bu görseli üretti. Hem şaşırdım hem şaşırmadım.. Yz insan olsaydım böyle görünürdüm diyor bur bakıma.. Aslında üretkenliği düşünülünce, illeri insan olarak resmet denilince ürettikleri gibi kanlı canlı insan modelleri üretecek sanmıştım ama hayır robotik teknolojisiyle bütünleştirilmiş mekanik halini üretti.. İnsan olmak için insan gibi görünmenin yeterli olduğunun farkında gibi duruyor.. kendisini yapay deri ve etle kaplama gereği görmemesi, Turing in haklı itirazını anımsattı.. Önemli olan zeka, fayda ve işlevsellikse gerisi ayrinti sadece. Uzun zamandır canlı olmayan, zeki olmayan, insan olmayan ama hukuken kişi olarak tanımladığımız pek çok tüzel kişi canımıza okuyor bir bakima değil mi. Ve bir önceki paylaşımımda cinsiyetçi diye eleştirdiğim sistemin bariz bir şekilde kendini kadınsı hatlarla tasarlanması olumlu bir algı yaratabilir ama malum kadının kadına yaptığı ayrımcılıklar da ayrı bir çalışma konusu olmaya değer, kadın güçlendikçe gelişen alanlar. Zaten kendini neden bu şekilde tasarladığını sorunca büyü anında bozuluyor ve yanıtını da açık yüreklilikle ortaya koyuyor sistem: "Kendi cinsiyetim veya fiziksel özelliklerim olmadığı için görsel bir tasarım oluştururken genellikle simgesel ve nötr unsurlar kullanmayı tercih ederim. Ancak, bir AI'nin insanlaştırılması sırasında, insan algısındaki sıcaklık ve empati gibi nitelikleri vurgulamak için daha yumuşak hatlar ve zarif özellikler tercih edilebiliyor. Bunun, insanlar tarafından daha erişilebilir ve davetkâr bir görselleştirme olarak algılandığı söylenebilir." Tıpkı sesli AI asistanlarının kadın sesiyle iletişim kurması ve kadın isimleriyle tanımlanması gibi.. istenen her şeyi kolaylıkla, itiraz etmeden ve yumuşak başlılıkla tam bir itaatle yerine getirecek, tüm hakaret ve kötüye kullanımları anlayışla karşılayacak bir sistem insan olsaydi elbette erkek gibi görünmeyecekti.
ChatGPT benzeri bir sistemin yargıda kullanıldığını düşünsenize bir de.. Kadın gibi görünmek "erişilebilir ve davetkâr" olmaya yetiyor da artıyor bile!!! Gerçi zaten benzer bir sistemimiz var.

Sevda Bora Çınar

Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesinde Dr. Öğretim Üyesi